Saturday 10 December 2011

Apa Guna Berjanji...Jika tak ditepati...


Memahami kehendak manusia..? susah?..Kenapa ekk??...emmm sebabnya kehendak manusia sering berubah-ubah.Senang untuk berdolak-dalik.
Heizz...Fenin lah...ialah, perubahan yang luar daripada aspek perbincangan ini kadan-kadang boleh diterima, tetapi banyak lagi yang yang tidak boleh diterima pakai.Iyalah bila dah bincang baik2, elok2..tetiba berubah angin pula.

Janji adalah salah satu perkara yang sangat biasa dalam kehidupan seorang insan. Manusia melafazkan sesuatu janji semudah menyebut a,b,c..so easy kan..Selalu kita debgarkan kata2 spt "janji melayu" gitulah..contonya..
"Ok..Kejap lagi aku sampai K!...perghh..cakap dalam telefon macam penuh yakin tapi bila ditunggu berjam-jam..bayang pun tak nampak..hemm orang yang menunngu pun naik bosan sampai adakalanya jadi berdosa, sebab Termaki..hem adatlah tu kan..Tapi jika pihak yang membuat janji tadi menyusun ayatnya seperti ini."Insyaalah, jika tiada masalah aku akan sampai, jika ada hal yang tak boleh dielakkan aku akan text kau ya:..kan sedap sikit telinga mendengarnya..sejuk hati kan.

Saya suka dengan satu pepatah melayu yang berbunyi begini" LEMBU BERPEGANG PADA TALI MANUSIA BERPEGANG PADA JANJI"...

Di dalam ISLAM, JANJI adalah satu perkara yang BESAR. Menunaikan JANJI adalah Tanggungjawab Insan. Adalah menjadi satu kesalahan dan berdosa besar jika JANJI dimungkiri. Allah berfirman, bahawa 'Kesalahn Mungkir Janji sebagai satu dosa besar yang perlu dijauhi iaitu sama seperti ciri-ciri orang MUNAFIK'.


...
.

No comments:

Post a Comment