Friday 15 April 2011

"Peluang"

My Ibu..Pn Muslamah..
'Sedangkan pencipta tidak henti-henti memberi makhluknya peluang, inikan pula sebagai hambanya. Janganlah kita ANGKUH & SOMBONG. Tiada KEJAYAAN tanpa KEGAGALAN. Walaupun KEGAGALAN itu amatlah perit untuk manusia Menghadapinya'.....


Jadi disini aku nak ceritakan pengalaman dari remaja aku sampai sekarang ni. 

Hermmmm!!....bila kita fikirkan kegagalan..seringkali kita menjadi Lemah, tidak berdaya...bagi Fateen...dah bnyk kali gagal. nangis lagi, sebak, sedih semua ada!..terkemut2 sendiri..tercengang2..Apa..ni..apa yang aku buat...seterusnya. Ape aku nak buat lagi???..heishh...takut pada diri sendiri, bayang-bayang sendiri..@takut nanti kawan-kawan kutuk,ejek, orang cakap sana sini..."Eleh dia tu hangat2 tahi ayam jek..kau orang tengoklah nanti....mesti sekejap jek...hemm benda tu selalu ade kat kepala aku!...dammm!...tapi aku cuba..nak buat sesuatu yang boleh membuktikan DIRI aku mampu...Boleh...!...Fateen Boleh..Malaysia..Boleh..hehehe...

Bagaimana itu bisa terjadi dalam hidup kita. Kegagalan biasanya akan membuat semangat jadi lemah bahkan berhenti melangkah ke arah kesuksesan @ kejayaan. Kejayaan biasanya menjadi pemicu untuk meraih sukses yang lebih besar. Tetapi ada kalanya kejayaan membuat orang terlena untuk terus meraih kejayaan-kejayaan yang lain.


Seingat aku...settel jek SPM...Abah dah tetap kan aku..mesti masuk 'Driving Class'..pastu computer study. Dan lepas keputusan SPM pun dah keluar..sekitar tahun 1996 lah ...aku dapat pangkat 2 dgn agreget yg agak baik dan aku terus sambung study...Dip dlm bidang It...tapi entahlah...aku tak kerja dalam bidang tu plak...lain pulak bidang yang aku ceburi..tapi aku selalu juga guna komputer..hari-hari Kat opis yang aku cari rezeki sekarang ni pun hari2 guna, kat rumah...sampai sekarang ni...








Waktu remaja aku, ibu pula sibuk ajar aku hal2 dapur seperti masaklah, menjahitlah..heishh..time2 remaja lah katakan..aku xsuka bende2 tu Malas babe!...tukang makan  dan tengok jek adelah...mentang2 lah aku ni anak tunggal semua aku serah pada ibu....lame-lame ibu naik berang jugak...siap cakap kat aku.."siapa yang manja kan dia entah?"...orang perempuan semua nak kena tahu..walau camner pun die berpangkat  ke Gaji besar ke...tentang Hal dapur mesti nak ambil tahu..jgn cakap tak suka ke tak minat..nanti kalo dah kawin suami nak makan itu, ini..semua awak tak tahu buat..so macamner?...heishh pening mak nox!!...hahaha..nak taknak bila Ibu dah sound camtu kena ikut juga lah...kang dia ngadu kat Guru Besar (Abah) abes aku...Abah aku garang babe!.Tapi ketika remaja dulu aku ni ada lahh degil2 sikit...selalu juga asyik nak berfoya-foya dan bersosial gan kawan2 baik aku babe..abes takkan nak dok terperap kat umah jek..bosan den...huhuhu!!...kalau nak keluar..pandai2 lah...ketika itu kawan2 baik aku yang selalu aku angkut ajak keluar tak silap, Lyna Lud, Zilla Omar, Fidah,Nolin,Salina,Nett Sue dn lain2...fuhh!!..aku ni kaki merayap..aku drive amik mereka..kadang2 guna kereta mereka lak...shhhh!! gan boypren pun ade gak keluar..siap amik boypren aku tu kat umah die lagi...pade aku Ulu Tiram tu dekat..hihihi...tapi aku tipu2 sket gan ibu..hehehe... (ketika tu aku dah menggatal...dah ade boypren kot...yg sekarang ni jadi hubby aku taw...Klass Nyah ko).Dan kalau nak tahu kawan aku yang aku sebut tadi yang mane semua pun dah ade family sendiri...tu aku masih keluar dan baik macam dulu lagi....sayang U olss...kawan-kawan baik aku tu semua cun2 lagi pasang badan babe...mereka semua memahami aku. Aku senang dengan mereka. Sampai sekarang ni Alhamdulillah..aku berharap agar perhubungan kita orang sampai ke akhir hayat-Amin


Nak tahu aku kawan dgn Boypren aku tu dari sekitar tahun 1995 waktu abes SPM babe..sampai lah tahun 2000 kami bertunang...huh lame gak kann...tapi perghh dugaan kami memang kuat...hemm perasaan siot Boypren I tu mase tu macam lah dia Hero...bnyk awek nk dekat...elehh...aku pun same gak banyak Pak we nak dekat gak...tapi mate aku, hati aku kate...aku ...emmm syok kat dia sorang lahh....hahaha....nanti kita cerita lain episod ehhh!..


Dan sekarang aku telah berjinak2 dengan Dunia Bakery yang aku xminat..entah camner leh terjebak..hahaha...dah teminat la plak..aku belajar dari Ibu...resepi pun dari Ibu..cuma aku olah sendiri melihat perkembangan dan berjenis-jenis Kek yang sekarang ni lebih popular dengan "CUP CAKE @ Kek Cawan"....nak jadi story..aku suka layari internet..dan telah terhenti jari aku surf satu halaman cara membuat kek, then aku scroll2...sampai terlihat satu bentuk cup cake yang agak memberansangkan jiwa dan mata hati aku..ecewahh..aku pelik..dan aku rase macam best jek.. kalau masuk kat tekak aku...so aku scrol2 lagi..siap salin resepi dan cara2nya...lalu aku utarakan beberapa soalan kepda ibu....lalau pada suatu hari aku telah membuat..ape yang selama ini aku xminat...hah Jadi nox!...aku semakin berkobar2...suka dan sangat teruja...(tapi dalam hal nak mula belajar tu ade dugaan babe...mixer aku tiba2 plak bau hangit..Adeiii...dia terbakar..alah mixer murah...dah 2 tahun  gak ibu gunakan..sbb ibu kan kaki buat kuih, kek dan menjualnya pelbagai jenis juga ibu buat dan jual nak2 time raya ...tapi tiba-tiba bila aku yang nak gunakan mixer itu..Oh!! tidak ia sudah terbakar..arghhhhhh..!!! korang tau lawak siot...wa nangis babe....lastly Abah yang baik hati ajak aku ke Jusco untuk membeli Mixer yang baru...haaa korang tengok betapa seorang Abah yg berhati mulia, hata melihat kedukaan anaknya, walau anaknya sudah ade suami...a.k.a dan ade 3 kids lagi ....hahaha...Sayang Abah tau...so belilah yang baru...belajar..dan terus belajar sampai aku dapat Order....dari seorang sahabat baik(1st time )...100 pcs..wahh! lagi teruja siot...aku siap dibantu oleh Ibu dan cousin aku Intan..kami leka membuatnya sampai tahap gaban siot. dari pagi sampai bertemu pagi..hahaha boleh gitu!..teruja punya pasal..1st time babe...Alhamdulillah menjadi..cuma ade sikit kelemahan dari segi kekemasan dan warna...tak habis sampai situ..belum sebulan..ade lagi terima order dari Boss kawan aku tadi ni...so apelagi aku makin Hangat dan sangat2 teruja...kali ni aku lebih berhati2 dan Alhamdulillah...makin nampak sikit kematangan dari segi kekemasan walau pada mata aku "KURENG" juga..tapi aku rase aku xputus asa...Insyaallah ade rezeki ade tempahan nanti aku pastikan aku akan buat yang terbaik. Hah Babe nak kate asas belajar buat kek ni aku memang xder...aku banyak belajar dari ibu. tapi Ibu dah bising suruh aku belajar dan cari tempat yang sesuai untuk belajar dan terus belajar cara-cara mebuat kek, membuat icing dan banyak lagi yang harus aku timba tentang Dunia Kek ni.








P/S Untuk Diri sendiri:...Fateen!... Doa bebanyak..ekkk!...Sabar..if sometimes 'U' feels upside down. U still alive n Allah S.W.T loves U. It's ok to feel like have been knock down but not kick out. That's mean 'U' still have chance to SUCCESS. Smile ;)))  and be proud for being 'U' coz no other would do for 'U'...OK!!.Ngerti itu??!!>>...hehehe










My 1st Cup Cake,.Cuba-Cuba....


My 2nd Cup Cake...member Order..tq Zilla....


Inilah Cup Cake yang pertma kali aku buat..banyak kelemahan..


Inilah Cup CAke yang aku beri nama "Amani's Sweet"


Cup Cake untuk masuk mulut sendiri



Percubaan ke-3 yang sahabat punya BOSS  Order....






No comments:

Post a Comment